Versenyképesség az adózásban
Podcast – 18.10.2024

Versenyképesség az adózásban: különadók és a globális minimumadó kölcsönhatásai
Link: https://youtu.be/6NATTE1oFVI?feature=shared
- Hogyan befolyásolják adórendszerünk versenyképességét a különadók, és milyen hatásuk van a globális minimumadó korában? Másik megközelítésből: érdemes a társasági adó alacsony szintjét továbbra is fenntartani és különadókkal pótolni a hiányzó bevételt a globális minimumadó bevezetése után?
- A jövedelemadókat tekintve hazánk az elmúlt több, mint húsz évben a kevésbé adóztatott országok közé sorolható, a társadalombiztosítási járulékok, munkabéradók is viszonylag alacsonyak nemzetközi összehasonlításban, sőt még az egyébként magas áfa súlya sem kiugró GDP arányosan.
- De a teljes adóterhelés jóval az OECD átlag felett van. Hogy lehetséges ez? A válasz a szektorspecifikus külön- és extraprofit adókban keresendő.
- A hazai adózás rendkívül összetett és széttagozódott: 2024-ben 61-féle adónk van. A személyi jövedelemadóból, az áfából és a társasági adóból befolyt bevételek együttesen éppen hogy elérik a teljes adóbevétel felét és a teljes adóbevétel több, mint 1/3-a 56 különböző adóból folyik be.
- A különadó-bevételek 2010-2012 közt már a társasági adóval nagyjából azonos nagyságrendet értek el, 2013-tól pedig szignifikánsan meghaladták azt. 2022-ben az akkor bevezetett extraprofit adók hatására pedig súlyuk immár elérte a társasági adó bevételek dupláját.
- Előnyeik: gyorsan és rugalmasan bevezethetők, a hiányzó bevételeket gyorsan lehet pótolni velük, nem kell alkalmazkodni az európai harmonizációhoz, OECD alapelvekhez.
- Problémák: rövid a felkészülési idő, bizonytalanságot okoznak, kiszámíthatatlan bevételi források.
- Számos bírálat, eljárás indult ellenük az Európai Unióban: a külföldi vállalkozások diszkriminációja miatt.
- Következmények: a beruházások csökkenése, áremelkedés, forgalomcsökkenés, a hitelezés csökkenése: olyan szektorokban is éreztetheti hatását, melyeket nem terhel különadó, a gazdaság zsugorodása, versenyképesség csökkenése.
- Az egyes nemzetek érdeke a hazai tőke megerősítése és a külföldi tőke bevonzása többek között a kedvező adórendszerrel. Ez a nemzetek közötti adóversenyhez vezet. A versengés biztosította kiskapukon pedig nemzetek feletti vállalkozások erősödnek meg, amelyek agresszív adótervezése ellen nemzetközi gazdasági szervezetek épp a nemzetközi adóverseny korlátozásával próbálnak fellépni.
- A globális minimumadó (GloBE) Globálisan egységes minimum nyereségadókulcs a csatlakozó országokban: 15%. Alanyai a nemzetközi nagyvállalatok. Ha az effektív adókulcs nem éri el a 15%-ot, a különbözetet meg kell fizetni.
- Magyar gyakorlat: az effektív adókulcs számítása során figyelembe vehető, lefedett adók voltak eredetileg: a társasági adó, a helyi iparűzési adó és az energiaellátók jövedelemadója, de átalakították a gyógyszergyártókra kivetett különadót, hogy a helyi iparűzési adóval azonos alapon működjön, és ezzel beszámíthatóvá, lefedetté váljon. A jogalkotó igyekezett a szükséges rosszat a lehető legkisebb fájdalommal átültetni a magyar számviteli és adórendszerbe. Sikerült elérni, hogy a globális minimumadóval nem érintett adózói kör nem került rosszabb helyzetbe.
- Ugyanakkor fenntartották a szektorális különadók és extraprofit adók egy jelentős körét, amelyek a globális minimumadó szempontjából nem beszámíthatók, így továbbra is jelentős többlet terhet jelentenek az általuk érintett iparágak szereplői számára: a pénzügyi, az energia-, a gyógyszeripar, a kiskereskedelem, a légi közlekedés szereplőinek, akik jellemzően a globális minimumadónak is alanyai.
- Számukra ez a harmadik csapás: először meg kell fizetniük a hagyományos jövedelemadókat, majd a szektorspecifikus különadókat és végül a globális minimumadót, amelyben a különadókat nem lehet figyelembe venni az effektív adókulcs kalkulációjakor, és még a jövedelemadókkal kapcsolatos nemzetközi egyezményi háló sem terjed ki rájuk, így sem az adókivetés országában, sem a tőkebefektető országában nincs velük kapcsolatban a gazdasági kettős adóztatást kiküszöbölő intézkedés érvényben.
- Hogyan befolyásolja mindez a tőkevonzóképességünket? Egy potenciális befektető figyelembe veszi: az alacsony adókulcsot, a minél szűkebb adóalapokat, az elérhető adókedvezményeket, és ezzel elégedett lesz. Pozitívum, hogy hazánk maximális rugalmassággal, az adóalanyok érdekeit szem előtt tartva ültette át a kötelező nemzetközi sztenderdeket.
- De az adóadminisztráció, és az adórendszer átláthatósága és kiszámíthatósága is szempontok, amit határozottan rontanak a különadók.
- Így felmerül, hogy ezek között a körülmények között érdemes-e a társasági adó alacsony szintjét továbbra is fenntartani a globális adófizetésre kötelezett adózói körben.